Προβλήματα από τα αγριογούρουνα σε πολλές περιοχές της Περιφέρειας

0

Σε σοβαρό πρόβλημα έχει αναδειχθεί η ανεξέλεγκτη εξάπλωση των αγριόχοιρων σε πολλές περιοχές της Περιφέρειας.

Από όλες τις Περιφερειακές Ενότητες καταφθάνουν στην έδρα έγγραφα, από φορείς και συλλόγους, στα οποία επισημαίνεται ότι έχει οξυνθεί ιδιαίτερα το πρόβλημα με τα αγριογούρουνα σε όλο και περισσότερες περιοχές και εκφράζεται το αίτημα να επιτραπεί το κυνήγι του αγριόχοιρου.

Το ζήτημα με την πεζοδρόμηση στο Γύθειο συζήτησε ο Νίκας

0

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στο Γύθειο, μετά την απόφαση για την πεζοδρόμηση της παραλιακής οδού Τζαννή Τζαννετάκη απασχόλησε τη συνάντηση που είχε την Τετάρτη 5 Αυγούστου ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας, με τον δήμαρχο Ανατολικής Μάνης Πέτρο Ανδρεάκο.

“Εγινε μια προσπάθεια κατευνασμού και συνεννόησης” δήλωσε ο περιφερειάρχης μετά τη συνάντηση για το εν λόγω θέμα, που έχει προκαλέσει σειρά αντιδράσεων στο Γύθειο.

Δείτε που θα γίνουν διακοπές ρεύματος την Δευτέρα

0

Σας γνωστοποιούμε ότι λόγω απαραίτητων τεχνικών εργασιών αναβάθμισης στο δίκτυο YΨΗΛΗΣ ΤΑΣΗΣ (ΑΔΜΗΕ) για την διασύνδεση ΠΕΛΟΠΟΝΗΣΟΥ-ΚΡΗΤΗΣ, θα πραγματοποιηθεί ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΟΠΗ ΡΕΥΜΑΤΟΣ
την Δευτέρα 10/8/2020 από ώρας 06:30 έως 07:45 στις παρακάτω περιοχές:

Ανω Μαγούλα, , Αγ.Ειρήνη, Βάρσοβα, Λογγάστρα, Βορδώνια, Καστόρι, Περιβόλια, Αλευρού, Πελλάνα, Παρδάλι, Γεωργίτσι, Αγόριανη, Λογγανίκο, Κυπαρίσσι ,Kονιδίτσα ,Κολλίνες .

Η επανατροφοδότηση θα γίνει χωρίς προειδοποίηση και μπορεί να γίνει και πριν από την αναγραφόμενη ώρα, γι’ αυτό λοιπόν οι εγκαταστάσεις και τα δίκτυα θα πρέπει να θεωρούνται ότι ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΥΠΟ ΤΑΣΗ.
Για λόγους ασφαλείας, απαγορεύεται η προσέγγιση στους αγωγούς ή σε άλλα στοιχεία του δικτύου, έστω και αν βρίσκονται στο έδαφος.
Ζητούμε την κατανόηση του Κοινού για την παραπάνω διακοπή.

                                                                  ΑΠΟ  ΤΗ  ΔΕΔΔΗΕ       

“Πράσινο φως” από το Εφετείο για τις απαλλοτριώσεις του ΣΔΙΤ σε Αρκαδία και Λακωνία

0

Σημαντικό βήμα, που σηματοδοτεί τη δυνατότητα άμεσης έναρξης υλοποίησης της ΣΔΙΤ για την κεντρική διαχείριση απορριμμάτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, αποτελούν οι αποφάσεις που εξέδωσε την Πέμπτη 6 Αυγούστου το Εφετείο Ναυπλίου όσον αφορά τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις στη Λακωνία και την Αρκαδία.

Συγκεκριμένα, το Εφετείο Ναυπλίου, με τις υπ’ αριθμ. 128/2020 και 129/2020 αποφάσεις του, έκανε δεκτές τις ένδικες αιτήσεις που υποβλήθηκαν από την Περιφέρεια Πελοποννήσου και την ανάδοχο “Περιβαλλοντική Πελοποννήσου ΜΑΕ” -κατά την ειδική διαδικασία του άρθρου 7 του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων- και χορήγησε την άδεια για άμεση έναρξη των εργασιών κατασκευής των ΟΕΔΑ (MEA – ΧΥΤΥ) στις Π.Ε. Λακωνίας και Αρκαδίας.

Παράλληλα το Εφετείο απέρριψε την πρόσθετη παρέμβαση τοπικών Σωματείων και φυσικών προσώπων αναφορικά με την νομιμότητα της τηρηθείσας διαδικασίας.

Οι απαλλοτριώσεις αφορούν την κατασκευή των μονάδων για την διαχείριση των απορριμμάτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου.

“Είναι σημαντική εξέλιξη και πλέον η ενεργοποίηση της σύμβασης και η κατασκευή και των τριων εργοστασίων, σε Λακωνία, Αρκαδία και Μεσσηνία μπορεί να ξεκινήσει -και θα ξεκινήσει- άμεσα” σχολίασε ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας.

Υπενθυμίζεται ότι οι εν λόγω αναγκαστικές απαλλοτριώσεις αφορούν, η μία σε έκταση 278.103,70 τ.μ. στην Αρκαδία (Ραψομάτη), για την κατασκευή ΜΕΑ – ΧΥΤΥ (μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων και χώρος υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων) και η δεύτερη σε έκταση 91.050,96 τ.μ. στη Λακωνία (Ξηροκαμπιά της Δ.Κ. Σκάλας), για την κατασκευή ΜΕΑ – ΧΥΤΥ.

Διήμερη επίσκεψη Μενδώνη στη Λακωνία

0

Διήμερη επίσκεψη στη Λακωνία πραγματοποίησε η υπουργός Πολιτισμού, κ. Λίνα Μενδώνη. Κατά τη διάρκεια αυτής επισκέφθηκε τον αρχαιολογικό χώρο του Μυστρά και το Παλάτι των Δεσποτών, που εντάσσεται στο τρέχον ΕΣΠΑ, το Παλαιό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Σπίτι της Ευρώπης, στα οποία θα γίνουν παρεμβάσεις με δωρεά του Ιδρύματος Νιάρχου, το αρχαίο θέατρο, που εντάσσεται στο τρέχον ΕΣΠΑ, και το χώρο του Χυμοφίξ, όπου θα ανεγερθεί το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο (ΝΑΜΣ). Παράλληλα, συγκάλεσε πολύωρη σύσκεψη στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Λακωνίας.

Κατά τη διήμερη επίσκεψή της, ο βουλευτής Λακωνίας κ. Θανάσης Δαβάκης συνόδευσε την υπουργό Πολιτισμού και παρακολούθησε από κοντά τις παρεμβάσεις και κατευθύνσεις που αυτή έδωσε.

Στο τέλος αυτής της ουσιαστικής επίσκεψης, ο κ. Δαβάκης, με ανάρτησή του στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, εξέφρασε την ικανοποίησή του και τόνισε την αισιοδοξία που δημιουργούν οι κατευθύνσεις που η κ. Μενδώνη έδωσε στις υπηρεσίες του υπουργείου, καθώς και την σταθερή πολιτική της βούληση να προχωρήσουν πιο γρήγορα τα προγραμματισμένα αρχαιολογικά έργα στη Λακωνία.

Πριν την αναχώρησή της, η κ. Μενδώνη δεσμεύθηκε να επανέλθει στη Λακωνία για να επισκεφθεί και άλλα μνημεία.

Ικανοποίηση από την πορεία των έργων στην Περιφέρεια στη συνάντηση με την υπουργό Πολιτισμού

0

Η πορεία του συνόλου των έργων αρμοδιότητας του υπουργείου Πολιτισμού στην Περιφέρεια Πελοποννήσου εξετάστηκε στη συνάντηση εργασίας που είχαν στην Τρίπολη ο περιφερειάρχης Παναγιώτης Νίκας και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η οποία επισκέφθηκε σήμερα Τετάρτη 5 Αυγούστου την έδρα της Περιφέρειας, συνοδευόμενη από τον γ.γ. του υπουργείου Γιώργο Διδασκάλου και άλλα στελέχη.

Στη συνάντηση, με τους αντιπεριφερειάρχες και τους υπηρεσιακούς παράγοντες διαπιστώθηκε -όπως τονίστηκε μετά την ολοκλήρωσή της- η σε γενικές γραμμές ικανοποιητική εξέλιξη των έργων στις πέντε Περιφερειακές Ενότητες, ενώ δόθηκαν οδηγίες για την επίλυση όποιων προβλημάτων διαπιστώθηκαν.

Στο πλαίσιο της συνάντησης, η υπουργός και ο περιφερειάρχης υπέγραψαν προγραμματική σύμβαση, μεταξύ του υπουργείου και της Περιφέρειας, με αντικείμενο την εκπόνηση της μελέτης για την επισκευή του Κάστρου της Κορώνης, έργο για το οποίο -όπως σημείωσε ο Π. Νίκας- υπάρχουν εξασφαλισμένες πιστώσεις, προκειμένου να προχωρήσει άμεσα η υλοποίησή του, μετά την ολοκλήρωση και την έγκριση της εν λόγω μελέτης. Παράλληλα, διασφαλίστηκαν οι πιστώσεις για την υλοποίηση του έργου του Μουσείου Χώρας. (Αναλυτικοί πίνακες με τα έργα που εξετάστηκαν στη σημερινή συνάντηση, ανά Περιφερειακή Ενότητα, παρατίθενται στο τέλος του εν λόγω κειμένου).

Μετά τις δηλώσεις, ο περιφερειάρχης επέδωσε στην υπουργό συμβολικά δώρα, ελαιόλαδο και κρασί, παραδοσιακά προϊόντα της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Στη συνάντηση, παρουσία και του βουλευτή Λακωνίας Θανάση Δαβάκη, μετείχαν, από την πλευρά της Περιφέρειας, οι αντιπεριφερειάρχες Αργολίδας Γιάννης Μαλτέζος, Αρκαδίας Χρήστος Λαμπρόπουλος, Κορινθίας Τάσος Γκιολής, Λακωνίας Θεόδωρος Βερούτης, Μεσσηνίας Στάθης Αναστασόπουλος και η θεματική αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού Αθηνά Κόρκα, καθώς επίσης και υπηρεσιακοί παράγοντες.

Από την πλευρά του υπουργείου συμμετείχαν, ο γ.γ. Πολιτισμού Γιώργος Διδασκάλου, η Ελενα Κουντούρη προϊσταμένη Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, η Τζούλια Παπαγεωργίου προϊσταμένη Διεύθυνσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων, ο Θεμιστοκλής Βλαχούλης Διευθυντής Αναστήλωσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων, η αρχαιολόγος Αικατερίνη Μπίχτα, ο δικηγόρος Παναγιώτης Χίνης, η συνεργάτιδα της υπουργού Ελισσάβετ Μπαργκ καθώς και ο Γιάννης Μυλωνάς προϊστάμενος Μονάδας Β1 Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ υπουργείου Πολιτισμού.

Π. ΝΙΚΑΣ

Μετά τη συνάντηση, σε δηλώσεις του, ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας, σημείωσε:

“Είναι πάντα χαρά μου να συναντώ την υπουργό Πολιτισμού και τα στελέχη του υπουργείου. Γνωρίζω τον αγώνα της για τη διάσωση των μνημείων και την προώθηση του πολιτισμού μας -ένας μεγάλος αγώνας για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν-, αποτελεί δε συνείδησή μου ότι βοηθά ουσιαστικά στη διάσωση των μνημείων της Περιφέρειας και της είμαι ευγνώμων γι’ αυτό.

Ενημέρωσα την υπουργό ότι η Περιφέρειά μας θα είναι αυτή που θα ανοίξει τον κύκλο των εκδηλώσεων για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821, στην Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, όπου θα μετάσχει με περίπτερο 200 τ.μ. το οποίο θα εγκαινιάσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και την προσκαλώ να παρευρίσκεται.

Με την ευκαιρία να δηλώσω ότι με παρέμβαση της υπουργού, ορισμένα από τα αυθεντικά όπλα του 1821 που βρίσκονται στις αποθήκες του Αρχαιολογικού Μουσείου της Καλαμάτας, θα εκτεθούν στο εν λόγω περίπτερο της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Την ευχαριστώ και για την αποτελεσματική δίωρη συνεργασία που είχαμε εδώ μεταξύ των στελεχών του υπουργείου Πολιτισμού και στελεχών της Περιφέρειας.

Είχαμε ουσιαστική συζήτηση και κάναμε ένα βήμα παραπάνω σε σχέση με την προηγούμενη συνάντησή μας εδώ, πριν έξι μήνες. Εξετάσαμε την πορεία ενός προς ένα όλων των έργων, είτε αυτά χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, είτε από το ΠΕΠ/ΕΣΠΑ, είτε από ίδιους πόρους της Περιφέρειας.

Διαπιστώσαμε την πρόοδο που έχει υπάρξει και σίγουρα για πολλά από τα έργα είναι καλή, αν και αρκετά δεν είναι στο επίπεδο που θα θέλαμε. Οι συσκέψεις γίνονται γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, για να εντοπίζονται προβλήματα και να δίνονται από την υπουργό κατευθύνσεις προς την επίλυσή τους -και διαβεβαιώνω ότι πολλά από τα προβλήματα επιλύθηκαν

Είναι βέβαιο επίσης ότι στην επόμενη ανάλογη σύσκεψη, μετά ένα εξάμηνο, θα έχουν γίνει κι άλλα επιπλέον βήματα”.

Λ. ΜΕΝΔΩΝΗ

Από την πλευρά της, η υπουργός Πολιτισμού επισήμανε στις δικές της δηλώσεις:

“Στην προηγούμενη επίσκεψη στην έδρα της Περιφέρειας Πελοποννήσου, στις 8 Νοεμβρίου 2019 -από κοινού με τον περιφερειάρχη, τους αντιπεριφερειάρχες και τις υπηρεσίες τους-, δρομολογήσαμε πολλά και σημαντικά έργα που αφορούν το σύνολο των Περιφερειακών Ενοτήτων της.

Εργα τα οποία, είτε βρίσκονται σε εξέλιξη, είτε έχουν κατατεθεί προς ένταξη στις τελευταίες προσκλήσεις που απηύθυνε η Περιφέρεια Πελοποννήσου.

Ευχαριστώ από καρδιάς τον περιφερειάρχη, που είναι πάντα σταθερός αρωγός του υπουργείου Πολιτισμού για την διάσωση και την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και γενικά του πολιτιστικού πλούτου της Πελοποννήσου. Με τον κ. Νίκα, από την εποχή που ήταν δήμαρχος, έχουμε μια εξαιρετικά καλή συνεργασία, σε όλα τα επίπεδα.

Η σημερινή συνάντηση ήταν ιδιαίτερα ικανοποιητική, έγινε δε στο πλαίσιο των συναντήσεων που κάνουμε με όλες τις Περιφέρειας. Ο γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού, οι αρμόδιες διευθύνσεις που έχουν και τον εισηγητικό ρόλο στα κεντρικά συμβούλια, αλλά και το συντονιστικό των περιφερειακών υπηρεσιών ήταν παρούσες κι αυτό είναι ένα σχήμα που μας επιτρέπει σε μια σύσκεψη, παρουσία του περιφερειάρχη και των αρμόδιων αντιπεριφερειαρχών, να λύνουμε πολλά προβλήματα.

Είδαμε τα ενταγμένα έργα και την εξέλιξή τους, ένα προς ένα, είδαμε τα προς ένταξη έργα και θα ενταχθούν τις επόμενες εβδομάδες και κάναμε μια συζήτηση που θεωρώ εξαιρετικά σημαντική, η οποία αφορούσε προτεραιότητες. Δεν αναφερθήκαμε σε μεμονωμένα έργα μνημεία ή μεμονωμένες θεματικές, αλλά μιλήσαμε γενικά για τις προτεραιότητες τις οποίες θα πρέπει η Περιφέρεια Πελοποννήσου και το υπουργείο Πολιτισμού να θέσουμε ως κριτήριο για την σωστή προετοιμασία ώστε να υπάρχει έγκαιρη απορρόφηση των πόρων, είτε του Ταμείου Ανάκαμψης -μετά τη σημαντική επιτυχία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, πριν μερικές εβδομάδες, στις Βρυξέλλες-, είτε της επόμενης προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ 2021 – 2027.

Και τα δύο αυτά προγράμματα έχουν την δυνατότητα να δώσουν πόρους που μπορούν να αλλάξουν, όχι μόνο το πολιτιστικό τοπίο της χώρας μας, αλλά να αλλάξουν γενικά το τοπίο και την εικόνα της.

Αποφασίσαμε με τον περιφερειάρχη να ενώσουμε τις δυνάμεις μας ώστε να είμαστε εγκαίρως έτοιμοι για να απορροφήσουμε τους διαθέσιμους πόρους και των δύο συγκεκριμένων προγραμμάτων.

Εκ μέρους του υπουργείου Πολιτισμού και των υπηρεσιών του, του γενικού γραμματέα, αλλά και εμού προσωπικά, ευχαριστώ τον περιφερειάρχη γιατί πάντοτε είναι αρωγός και παράλληλα παίρνει και θετικές πρωτοβουλίες σε ό,τι αφορά σε θέματα του πολιτισμού στην Περιφέρεια Πελοποννήσου.

Προφανώς θα είμαι παρούσα στα εγκαίνια, στην Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, του περιπτέρου της Περιφέρειας Πελοποννήσου η οποία λογικά είναι η τιμώμενη Περιφέρεια καθώς η Επανάσταση του 1821 ξεκίνησε από εδώ.

Αυτά δεν πρέπει να τα ξεχνάμε, αφορούν όλους τους Ελληνες πολίτες, αφορούν τους κατοίκους της Πελοποννήσου που είναι φορείς αυτής της συγκεκριμένης τοπικής ιστορίας και τοπικής κληρονομιάς.

Ευχαριστώ για τα δύο συμβολικά δώρα και θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό για ένα λαό που σε μεγάλο βαθμό έχει απομακρυνθεί από την πρωτογενή παραγωγή να την ανακαλύπτει εκ νέου. Μέσα από την πρωτογενή παραγωγή, επί της ουσίας, είναι και η σωτηρία αυτής της χώρας”.

Οι αναλυτικοί πίνακες με τα έργα ανά Περιφερειακή Ενότητα:

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΑΡΓΟΛΙΔΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΑΡΚΑΔΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΚΟΡΙΝΘΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΛΑΚΩΝΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΜΕΣΣΗΝΙΑ

Παρατείνεται η άδεια παραμονής μετακλητών εργατών γης

0

Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης κατόπιν συνεννοήσεως με τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάκη Βορίδη με γνώμονα την επίλυση των ζητημάτων που προκύπτουν από τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού και την απλοποίηση των διαδικασιών για την απασχόληση των εργατών γης σε αγροτικές εκμεταλλεύσεις, παρατείνει την ισχύ της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “Περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την επάνοδο στην κοινωνική και οικονομική κανονικότητα” (ΦΕΚ Α’ 90 / 01-05-2020)”.

Με τη σχετική εγκύκλιο που εξεδόθη ανανεώνεται έως 90 ημέρες το δικαίωμα παραμονής στη χώρα των μετακλητών εργατών γης που εισήλθαν κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα κάνοντας χρήση των ευνοϊκών διατάξεων της σχετικής ΠΝΠ.

Προκειμένου να επωφεληθούν της παράτασης, οι ενδιαφερόμενοι απαιτείται να υποβάλουν σχετική αίτηση στις αρμόδιες αρχές προσκομίζοντας παράλληλα υπεύθυνη δήλωση του εργοδότη που θα τους απασχολήσει.

Η παρέμβαση αυτή των κ.κ. Χρυσοχοΐδη και Βορίδη έρχεται να καλύψει τις ανάγκες των Ελλήνων αγροτών σε εργατικό δυναμικό και διασφαλίζει την ομαλή συνέχιση της παραγωγικής διαδικασίας.

Στην Τρίπολη σήμερα η υπουργός Πολιτισμού Λ. Μενδώνη

0

Την Τρίπολη επισκέπτεται σήμερα Τετάρτη 5 Αυγούστου, στις 11.30 το πρωί, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη.

Οπως έγινε γνωστό από τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου Παναγιώτη Νίκα, η υπουργός θα έχει μαζί του και με στελέχη της Περιφέρειας συζήτηση εφ’ όλης της ύλης ως προς την εξέλιξη των έργων πολιτισμού, αλλά και ως προς τα νέα έργα που θα χρηματοδοτηθούν, είτε από το ΕΣΠΑ/ΠΕΠ, είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Σπάρτη: 2 συλλήψεις για ναρκωτικά

0

Συνελήφθησαν, την Δευτέρα (3.8.2020) το πρωί, σε δύο ξεχωριστές περιπτώσεις, στη Σπάρτη και σε τοπική κοινότητα του Δήμου Σπάρτης από αστυνομικούς της Ομάδας Πρόληψης και Καταστολής του Εγκλήματος (Ο.Π.Κ.Ε.) Λακωνίας, δύο (2) ημεδαποί, ηλικίας 24 και 43 ετών, αντίστοιχα, γιατί κατείχαν μικροποσότητες κάνναβης

Αφιέρωμα για το Γύθειο και τη Μάνη στο Ιταλικό National Geographic Traveler

0

Πηγή: National Geographic Traveler-Italia, Τεύχος Ιουνίου-Αυγούστου 2019

Κείμενο: Μαρία Ατματζίδου

Η Γη των Θεών

Μια όχι τόσο γνωστή γωνιά της Ελλάδας που συνδυάζει τη στέρεη σιγουριά της ηπειρωτικής χώρας  με τη σαγηνευτική γοητεία της νησιωτικής.

Από μικρή που ήμουν στο σχολείο, όταν άκουγα για τους 12 θεούς, ο Όλυμπος δεν μου περνούσε καν από το μυαλό. Για κάποιον ανεξιχνίαστο λόγο, τους φανταζόμουν να πηγαινοέρχονται κάπου κοντά στη θάλασσα, να κάνουν μεν τις δουλειές τους αλλά να παίζουν και με το φως που στραφτάλιζε στα κύματα. Και για να είμαι πιο συγκεκριμένη, τους «ήθελα» στο Γύθειο, γιατί είχα μάθει ότι το όνομα του καλοκαιρινού μου προορισμού έβγαινε ετυμολογικά από αυτό ακριβώς: Γη των Θεών. Και τελικά δεν είχα και πολύ άδικο. Γιατί εδώ, σε αυτή τη γωνιά της Ελλάδας, στη νότια Πελοπόννησο, κοντά στις εκβολές του ποταμού Ευρώτα, στο μυχό του Λακωνικού Κόλπου, εδώ ακριβώς, ο μυθικός ήρωας Ηρακλής κι ο θεός Απόλλων συγκρούστηκαν μεταξύ τους για το μαγικό τρίποδα του Μαντείου των Δελφών. Καθώς νικητής δεν βγήκε κανείς από τους δυο, η πόλη αφιερώθηκε και στους δυο. Έτσι λέει η παράδοση, κι εγώ θέλω πολύ να την πιστέψω. Και κάπου μέσα μου, είμαι σίγουρη ότι και οι άλλοι Θεοί εδώ θα έρχονταν, να περπατήσουν στα φιδογυριστά σοκάκια ή να ανέβουν τα σκαλιά προς την κορυφή του λόφου ή να πετάξουν μέχρι τις πανέμορφες κοντινές παραλίες και να κολυμπήσουν δίπλα στις θαλάσσιες χελώνες ή να γευτούν τις παραδοσιακές νοστιμιές του τόπου, το λάδι το ιερό, το μέλι το θυμαρίσιο, τις δίπλες τις γλυκές, τις λαλαγγίδες τις πεντανόστιμες.

Αλλά προτρέχω. Αυτό μου συμβαίνει πάντα όταν μιλάω για το Γύθειο, κατακλύζομαι από πολύχρωμες εικόνες, μυρωδιές κι ακούσματα, και ξεχνιέμαι.  Ας πάρουμε, λοιπόν, τα πράγματα από την αρχή.

Κωμόπολη και Λιμάνι, γνωστό από την αρχαιότητα, με πρώτες αναφορές τον 5ο αι. π.Χ. από το Θουκυδίδη, τον Στράβωνα και τον Πολύβιο, και αργότερα από τον Παυσανία, τον Διόδωρο το Σικελιώτη και τον Παυσανία, το Γύθειο είναι σήμερα το κυριότερο λιμάνι του Λακωνικού Κόλπου. Με πληθυσμό  4.279 κατοίκους, που τους καλοκαιρινούς μήνες, ιδιαίτερα τον Αύγουστο, αυξάνεται κατά πολύ από τους επισκέπτες που συνήθως κατάγονται από την περιοχή, ή από πιο ψαγμένους τουρίστες, Έλληνες και ξένους, που έχουν το Γύθειο ως ορμητήριο για να εξερευνήσουν και την υπόλοιπη Μάνη. Παρόλα αυτά, η πόλη δεν κατακλύζεται από τουρισμό όπως σε άλλα μέρη της Ελλάδας. Ίσως γι’ αυτό έχει διατηρήσει μια αυθεντικότητα ξεχωριστή, που είναι εμφανής σε όλες τις καθημερινές της δραστηριότητες και πάνω από όλα στους ανθρώπους της. «Είμαστε Μανιάτες» λένε οι μόνιμοι κάτοικοι –αλλά και όσοι κατάγονται από εδώ-, και μέσα σε αυτές τις δυο λεξούλες κρύβεται όλη η περηφάνια για την καταγωγή τους και την ιστορία τους. Μανιάτες είναι οι κάτοικοι της Μάνης, μιας γεωγραφικής και ιστορικής περιοχής, που χωρίζεται σε τρεις, τη Βορειοδυτική (Μεσσηνιακή ή Έξω Μάνη), την Ανατολική (Λακωνική ή Κάτω Μάνη) και τη Νότια (ή Μέσα Μάνη). Οι Μανιάτες έλκουν την καταγωγή τους από τους αρχαίους Δωριείς και τους αγέρωχους Σπαρτιάτες, και έχουν μείνει στην ιστορία ως ένας λαός ανυπόταχτος, σκληραγωγημένος, άγριος, αψύς, ατίθασος κι απίστευτα περήφανος. Οι σύγχρονοι Μανιάτες έχουν μπολιαστεί με τις αρχές της παράδοσής τους και δεν απέχουν πολύ από αυτή την περιγραφή. Δεν είναι τυχαίο ότι η έκφραση «το κρατάω μανιάτικο» σημαίνει δεν σε συγχωρώ για την προσβολή που μου έκανες. Στα παλαιότερα χρόνια μάλιστα, αυτό σήμαινε βεντέτα που κρατούσε ολόκληρες γενιές. Ο Έλληνας ποιητής Κωστής Παλαμάς έγραφε για τους Μανιάτες ότι είναι σαν τους βράχους του τόπου τους,  «σουβλεροί κι ολόρθοι, και ολόγυμνοι και απάτητοι και ξεμοναχιασμένοι».  Όμως στο Γύθειο, που ανήκει στην Ανατολική Μάνη, η πέτρα –στο τοπίο και… την ψυχή- δεν είναι όπως αλλού. Εδώ πρασινίζει από τα πεύκα και τα κυπαρίσσια και τις ολάνθιστες αυλές, γλυκαίνει από το μέλι και τις δίπλες, τα γλυκά για τους γάμους και τις γιορτές. Κι όταν γνωρίσεις καλύτερα τους κατοίκους, καταλαβαίνεις ότι έχουν μια ευγένεια έμφυτη που βγαίνει κατευθείαν από την καρδιά τους κι όχι από τα σύγχρονα καλούπια σωστής συμπεριφοράς. Και είναι αληθινοί μέσα στην τραχύτητα των λόγων και της συμπεριφοράς τους, κι όταν σου ανοίξουν την πόρτα του σπιτιού τους, θα σου ανοίξουν και την καρδιά τους.

Αν και ανήκει στο ηπειρωτικό κομμάτι, το Γύθειο μοιάζει με νησί. Ίσως γι’ αυτό συνδυάζει τη στέρεη σιγουριά της ηπειρωτικής Ελλάδας με τη σαγηνευτική γοητεία της νησιωτικής. Μοιάζει σαν να συνενώνει δύο διαφορετικές πόλεις, που αρμονικά συνυπάρχουν μεταξύ τους. Η μία στην ισάδα του δρόμου να απλώνεται σε όλο τον παραλιακό δρόμο που ενώνει τα ενδότερα της Μάνης με την άλλη πλευρά προς τη Μονεμβασιά. Και η άλλη, η αμφιθεατρικά κτισμένη, να σκαρφαλώνει στο Λαρύσιο Όρος, τον Ακούμαρο όπως τον λένε οι ντόπιοι. Τα περισσότερα σπίτια στην παραλιακή και στο λόφο είναι νεοκλασικά, κατασκευάστηκαν τον 19ο αιώνα και σήμερα έχουν κριθεί διατηρητέα. Με χρώματα παστέλ, άλλα φρεσκοβαμμένα και καλοδιατηρημένα, κι άλλα αναζητούν.. χορηγό για να ξαναβρούν τη χαμένη τους αίγλη. Όλα όμως αναδίνουν ένα άρωμα αρχοντιάς, μια ανάσα ενός λαμπρού παρελθόντος μιας πόλης ζωντανής που ζούσε κυρίως από τη θάλασσα, τα λιόδεντρα και τα εσπεριδοειδή.

Στενά σοκάκια που περνούν ανάμεσα από αυλές και εκκλησάκια, σκαλιά που ανεβαίνουν προς τα πάνω, λες και θέλουν να αγγίξουν τον ουρανό. Ή την αιωνιότητα. 100 σκαλιά μέτραγα πάντα για να φτάσω στο εξοχικό του παππού μου. Έκλεβα και λίγα, για να πείθω τον εαυτό μου να μην κουράζεται. Μικρή που ήμουν, άκουγα από το ανοιχτό παράθυρο τα αγκομαχητά όσων ανέβαιναν μέσα στο λιοπύρι, πολλές φορές κουβαλώντας τα ψώνια τους, κι ήξερα ότι να.. τώρα θα ανοίξει την πόρτα η μητέρα μου, Μανιάτισσα γαρ, να τους προσφέρει ένα ποτήρι νερό. Κι εκείνοι ανάμεσα στις ευχαριστίες, να μετράνε τα υπόλοιπα σκαλιά που είχαν ακόμη να ανέβουν για να φτάσουν στο σπίτι τους. Άλλα 100, άλλα 200, άλλα 500.

Το πιο όμορφο όμως κομμάτι του Γυθείου είναι η προκυμαία. Πριν φτάσουμε όμως εκεί, θα ήθελα να σας ξεναγήσω στην πρώτη πλατεία που συναντάς, όταν έρχεσαι με το αυτοκίνητο από την Αθήνα.  Μια χαρακτηριστική επαρχιακή πλατεία, με τραπέζια καφετέριας και παιδάκια να τρέχουν ή να κάνουν ποδήλατο, που κρύβει όμως ένα κόσμημα: το Κέντρο Πολιτισμού Ανατολικής Μάνης. Στο πανέμορφο κτίριο του γνωστού Βαυαρού αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ, που χρονολογείται από το 1886, στεγαζόταν κάποτε το Παρθεναγωγείο. Για χρόνια το θυμόμουν σχεδόν χαλάσματα με μόνο το εξωτερικό περίβλημα να σε υποψιάζει για το πόσο όμορφο ήταν στα χρόνια της δόξας του. Δεν είναι καθόλου υπερβολή να σας πω πώς δεν χόρταινα να το θαυμάζω όταν το είδα ανακαινισμένο κάποια χρόνια πριν με φροντίδα περισσή, με εκθέματα που αντικατοπτρίζουν όλη την ιστορία του τόπου μέσα από τα προϊόντα του, το μέλι, την ελιά και το λάδι, την ιστορία των ανθρώπων του, αλλά και με τα θρανία και τα βιβλία των παιδιών που μάθαιναν εδώ γράμματα.  Πριν ξεκινήσει κανείς το ταξίδι του στην υπόλοιπη Μάνη, η επίσκεψη σε αυτό το Μουσείο είναι επιβεβλημένη. Έργο του Τσίλλερ φέρεται να είναι και το Δημαρχείο της πόλης, που δεσπόζει σε μια άλλη πλατεία της πόλης μπροστά στη θάλασσα, εξαίρετο δείγμα νεοκλασικής αρχιτεκτονικής του 19ου αιώνα, με τον τετράγωνο πύργο του να προεξέχει στην κορυφή. Στο ισόγειο μάλιστα, φιλοξενούνται αρχαιολογικά ευρήματα που έφεραν στο φως οι ανασκαφές στην περιοχή.

Φεύγοντας από την πλατεία και πηγαίνοντας προς την προκυμαία, βλέπεις το Τουριστικό Περίπτερο, που μοιάζει να ήταν εκεί από πάντα. Σημείο συνάντησης ήταν για τη δική μου παρέα, κάποιες δεκαετίες πριν, σημείο συνάντησης είναι και σήμερα: για καφέ ή χυμό, για ένα σνακ ή για φαγητό, για κουβεντολόι των μεγαλύτερων μετά την εκκλησία την Κυριακή το πρωί, για παγωτό και παιχνίδι για τα μικρά παιδιά. Και μπροστά σου απλώνεται μία ατέλειωτη περατζάδα, η αγαπημένη βόλτα για μικρούς και μεγάλους, στην πλακόστρωτη προκυμαία που απλώνεται από τη μια πλευρά της πόλης ως την άλλη, που φωτίζεται από παραδοσιακούς φανοστάτες, και σε κάποια σημεία της απλώνονται τραπεζάκια στη σειρά από τις ψαροταβέρνες, τα ουζερί,  και τις καφετέριες. Η προκυμαία πάντα είχε την τιμητική της: εδώ συναντάς τους κατοίκους και σταματάς να τους μιλήσεις – δημιουργώντας πολλές φορές … συνωστισμό- , εδώ ρεμβάζεις τη θέα προς τη θάλασσα και τα ψαροκάικα που είναι δεμένα κατά μήκος της, εδώ ανταλλάσσονται ματιές γεμάτες υποσχέσεις ανάμεσα στους νέους και τις νέες κάτω από το άγρυπνο βλέμμα των γονιών τους. Πόσοι γάμοι ξεκίνησαν έτσι, δεν μπορεί κανείς να φανταστεί.

Περπατώντας στην προκυμαία προς τα ανατολικά της πόλης αντικρύζει κανείς μια άλλη πλατεία του Γυθείου, περιτριγυρισμένη από εμπορικά μαγαζιά, ουζερί και καφενεία. Αν και πολύβουη, καθώς τα αυτοκίνητα κάνουν το γύρο της πλατείας για να συνεχίσουν το δρόμο τους, έχει το χρώμα μιας αυθεντικής επαρχιακής πόλης. Από εκείνο το σημείο και μετά, που στρίβει ο παραλιακός δρόμος με κατεύθυνση προς τη Μέσα Μάνη, η περατζάδα συνεχίζεται, πιο δύσκολα πια, καθώς διακόπτεται από τα τραπέζια που έχουν βγάλει δίπλα στη θάλασσα οι ψαροταβέρνες. Εδώ είναι και ο πιο μεγάλος πειρασμός, να συνεχίσεις, ή να κάτσεις να απολαύσεις το ουζάκι σου με το χταποδάκι στα κάρβουνα, το μαριδάκι το τηγανιτό, το μπαρμπουνάκι που μόλις έφτασε από την ψαρόβαρκα, τη ριγανάδα (μανιάτικη σαλάτα) με τις μικρές πράσινες ελίτσες, τη φέτα την πικάντικη, τα ντόπια παξιμάδια και το λάδι που τρέχει θαρρείς ανεξέλεγκτο από το ροί (μανιάτικο δοχείο λαδιού) – καθώς βλέπεις, «εδώ στη Μάνη, το λάδι το έχουμε και καλό και άφθονο»!

Δεν θέλω να μετρήσω πόσες φορές ενέδωσα στον πειρασμό. Όταν, όμως, δεν το έκανα, η βόλτα προς το Νησάκι με αποζημίωσε και με το παραπάνω. Νησάκι το ξέρω εγώ χρόνια τώρα. Δεν είναι άλλο από την αρχαία Κρανάη ή αλλιώς Μαραθονήσι, πνιγμένο καθώς είναι στα ευωδιαστά κίτρινα λουλούδια και τις πρασινάδες του μάραθου. Ένα κομμάτι γης που απλώνεται στη θάλασσα του Λακωνικού Κόλπου κι ενώνεται με το Γύθειο με μια μικρή προκυμαία. Το Νησάκι του έρωτα. Ο Πάρης εδώ κοιμήθηκε πρώτη φορά με την Ελένη, την Ωραία Ελένη, που άφησε τον Μενέλαο και το βασίλειο της Σπάρτης για έναν παθιασμένο έρωτα. Εδώ περίμεναν το καράβι για να φύγουν για την Τροία. Έτσι τουλάχιστον αναφέρει ο Παυσανίας, κι αν βρεθείς εδώ δεν δυσκολεύεσαι καθόλου να το πιστέψεις. Τόσο όμορφο και γαλήνιο είναι το μέρος. Μόνο τις πάπιες ακούς που σε καλωσορίζουν στα λημέρια τους, στο τέρμα της μικρής προκυμαίας. Το πρώτο που αντικρύζεις είναι το μικρό, κάτασπρο εκκλησάκι του Άγιου Πέτρου, σεμνό και ταπεινό, όπως πρέπει να είναι τα εκκλησάκια. Στο μικρό του προαύλιο, ξαποσταίνεις λίγο και θαυμάζεις τη θέα αυτού που άφησες πίσω σου. Το Γύθειο μοιάζει από εδώ με αρχόντισσα, κυρά της θάλασσας αλλά και χαδιάρα όταν λιάζεται στον ήλιο του μεσημεριού. Τα χρώματα αλλάζουν με το πέρασμα της μέρας, κι η διάθεση της πόλης μοιάζει να αντανακλά τα παιχνιδίσματα του φωτός. Και της θάλασσας. Μιας θάλασσας πλανεύτρας, γαλάζιας, απέραντης θαρρείς, που μια σε νανουρίζει, μια σε συναρπάζει, μια σε ζαλίζει με τα τσαλίμια της.

Κι όταν προχωρήσεις προς τα ενδότερα, στο χωμάτινο δρομάκι ανάμεσα στα πεύκα, τα κυπαρίσσια και τα θυμάρια,  ξεπροβάλλει στα αριστερά σου ο Πύργος Τζαννετάκη Γρηγοράκη, οπλαρχηγού της Επανάστασης του 1821 ενάντια στους Οθωμανούς Τούρκους. Και μην φανταστείς καμιά καστροπολιτεία, όπως ο Μυστράς στη Σπάρτη, ούτε όμως και τα χαλάσματα των Πύργων που στέκονται αγέρωχοι φρουροί σε όλη τη Μάνη. Είναι ένας Πύργος καλοδιατηρημένος, με την πετρόκτιστη αυλή του, που στο εσωτερικό του ανακαλύπτεις θησαυρούς. Εδώ στεγάζεται σήμερα το Ιστορικό και Εθνολογικό Μουσείο με αρχαιολογικά ευρήματα, ιστορικά κειμήλια, συλλογές και αρχεία από όλη τη Μάνη. Αυτόν τον Πύργο τον έζησα κι αλλιώς, τότε που ήταν σχεδόν μισοκατεστραμμένος, και εδώ γίνονταν τα… πάρτι της νεολαίας τα καλοκαίρια. Τότε που λίγα κεριά φώτιζαν τα χαλάσματα, οι μπύρες βυθίζονταν στα βράχια μέσα στη θάλασσα (και πολλές φορές χάνονταν), η χορευτική μουσική ξεχυνόταν στο Νησάκι μαζί με τα πρώτα σκιρτήματα του έρωτα που μόνο η νιότη ξέρει να αφουγκράζεται. Σήμερα, στην περιοχή γύρω από τον Πύργο, πραγματοποιούνται το καλοκαίρι συναυλίες με κλασική ή παραδοσιακή μουσική καθώς και θεατρικές παραστάσεις. Και είναι πανέμορφο το πώς συνταιριάζουν τα ακούσματα αυτά με το τραγούδι των τζιτζικιών.

Συνεχίζοντας το περπάτημα προς το άκρο του νησιού, διασχίζοντας εύκολα τις ξασπρισμένες από τον ήλιο και την αλμύρα της θάλασσας κοτρώνες, φτάνεις στο φάρο. Πάντα με τραβούσαν οι φάροι, όπου κι αν τους συναντούσα. Αυτός όμως έχει κάτι διαφορετικό. Κι από εδώ βλέπεις μια αξέχαστη ανατολή με τον ήλιο να γεννιέται θαρρείς μέσα από τη θάλασσα. Οκτάγωνος, πετρόχτιστος, με ύψος 22 μέτρα, χτισμένος από το 1873, είναι αχώριστο κομμάτι του τόπου αυτού, υψώνεται σημάδι φωτεινό κι αστραποβόλο για να κατευθύνει τους καραβοκύρηδες να μπουν με ασφάλεια στο λιμάνι του Γυθείου. Πόσοι άνθρωποι της θάλασσας γύρισαν σπίτι τους σώοι χάρη σ’ αυτόν; O “Ναύτης» που υψώνεται στο Μόλο του Γυθείου θα είναι μάλλον ένας από αυτούς. Κι η «Γοργόνα» δίπλα του, μοιάζει να καλωσορίζει τα ιστιοπλοϊκά και τα γιοτ που δένουν στο μόλο, τις μεγάλες ψαρόβαρκες και τα μικρά καραβάκια.

Το Γύθειο φημίζεται για τις παραλίες του, που αν και δεν είναι μέσα στην πόλη, είναι αρκετά κοντά με αυτοκίνητο, λεωφορείο ή ταξί. Το Μαυροβούνι έχει την πρωτοκαθεδρία. Απέχει 2 χλμ. νότια της πόλης, μια αμμουδερή παραλία που απλώνεται κυριολεκτικά σε 6 περίπου χλμ., με καταγάλανα πεντακάθαρα νερά. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι είναι ο αγαπημένος τόπος αναπαραγωγής της χελώνας Caretta caretta, γι’ αυτό και σε διάφορα σημεία της παραλίας βλέπεις πινακίδες που σηματοδοτούν τις φωλιές των μικρών. Κι αν είναι κανείς τυχερός μπορεί να δει τα μικρά χελωνάκια να σπάνε τα αβγά τους και να παίρνουν το δρόμο για τη θάλασσα όταν λούζεται από το φως του φεγγαριού. Πώς είναι δυνατόν να μην αγαπώ αυτή τη θάλασσα; Όπου κι αν ταξιδεύω, σε αυτήν την παραλία θέλω να ξαναγυρνώ, σαν να αναζητώ την κάθαρση σε αυτά τα νερά. Που το πρωί είναι τόσο ήρεμα, σαν λάδι, αλλά μετά το μεσημέρι, αν σηκωθεί ο αέρας κι ο Ποσειδώνας πάρει τα ηνία, γίνεται ο πιο αγαπημένος τόπος των wind surfers. Και το βράδυ τα νερά του σε τραβάνε πεισματικά για ένα νυχτερινό μπάνιο, που αν με ρωτάτε, είναι το καλύτερο.

Στα ανατολικά του Γυθείου είναι η Σεληνίτσα, μια ακόμη παραλία βραβευμένη με γαλάζια σημαία, και λίγο μακρύτερα, γύρω στα 5 χλμ από την πόλη, είναι το Βαλτάκι. Η αμμώδης αυτή παραλία με τα καταγάλανα νερά και τις κατά τόπους ξέρες, είναι γνωστή για το περίφημο Ναυάγιο, ένα σκουριασμένο σκαρί που αλλάζει χρώματα ανάλογα με το φως που το λούζει κάθε φορά. Μετέφερε παράνομο φορτίο, το βύθισαν επίτηδες, ή μήπως τα άγρια κύματα το έριξαν στις ξέρες; Πόσες ιστορίες έχω ακούσει γι’ αυτό. Και πόσες ακόμη έχω πλάσει με τη φαντασία μου. Κοντεύουν 40 χρόνια από τότε που το «Δημήτριος» προσάραξε εδώ έρμαιο των κακών καιρικών συνθηκών και της αδιαφορίας των ιδιοκτητών του, και μοιάζει να είναι αναπόσπαστο κομμάτι της πανέμορφης αυτής παραλίας και να ριζώθηκε εδώ για πάντα.

Και η λίστα με τις παραλίες δεν έχει τέλος. Με άμμο, βότσαλα ή κοτρώνες,  η καθεμιά με το δικό της μοναδικό χαρακτήρα και τη δική της ανυπέρβλητη γοητεία, σε προσκαλούν –και σε προκαλούν- να βυθιστείς στα καταγάλανα νερά τους. Στον κεντρικό δρόμο προς τη Μέσα Μάνη, οι πινακίδες προς τις παραλίες στα αριστερά ξεκινούν με τον Αγερανό, το Βαθύ, τις Καμάρες και λίγο αργότερα το Σκουτάρι. Κι αν υποκύψεις στο κάλεσμα της Μανιάτισσας Σειρήνας να κατηφορίσεις προς τον κολπίσκο, θα συναντήσεις παραλίες για όλα τα γούστα: στα αριστερά την αμμουδερή με τα ρηχά ήρεμα νερά, τον παράδεισο για οικογένειες με μικρά παιδιά και με φυσική σκιά τον κάθετο κατακόκκινο βράχο, και στα δεξιά, την παραλία με τα ξασπρισμένα βότσαλα, τα τιρκουάζ νερά, την ξεχασμένη βάρκα που μοιάζει με πίνακα ζωγραφικής, το βυζαντινό εκκλησάκι της Αγίας Βαρβάρας που άντεξε στο χρόνο πνιγμένο στις πικροδάφνες, και τις δύο φιλόξενες ταβέρνες με τα τραπεζάκια τους δίπλα στο κύμα.

Το καλοκαίρι στη Μάνη ο ήλιος του μεσημεριού γίνεται ανελέητος. Ιδιαίτερα όταν πέφτει πάνω στις ξερολιθιές και στην καυτή πέτρα του άγριου αυτού τόπου με τις φραγκοσυκιές να υψώνονται περιγελώντας θαρρείς τους ανθρώπους για την αδυναμία τους να αντέξουν χωρίς δροσερή σκιά. Πάντα τις θαύμαζα τις φραγκοσυκιές. Ίσως γιατί μου θύμιζαν τη γιαγιά μου, μια σκληρή Μανιάτισσα, απίστευτα αυστηρή με τα τέσσερα παιδιά της, κι απίστευτα αλλιώτικη, μαλακή σα βούτυρο, με εμάς, τα εγγόνια της. Φραγκόσυκα μας καθάριζε από τον αγκαθωτό φλοιό τους και μας τα πρόσφερε βουτηγμένα στο σιρόπι της ζάχαρης -και της αγάπης της. Εκείνη μας πρωτοείπε για τα Σπήλαια του Διρού. Δεν είχε πάει ποτέ της, αλλά έμοιαζε… σαν τα είχε εξερευνήσει η ίδια. Και είχε δίκιο: είναι μια εμπειρία πρωτόγνωρη, που εντυπώνεται για πάντα στη μνήμη. Σε απόσταση 36,5 χλμ. από το Γύθειο, το Σπήλαιο Βλυχάδα (ή Γλυφάδα) του Διρού, αποτελεί ένα υπόγειο θαύμα της φύσης, μοναδικό στο είδος του, ο σχηματισμός του οποίου ξεκίνησε εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια πριν . Η συστηματική του εξερεύνηση άρχισε το 1949 από το ζευγάρι σπηλαιολόγων Γιάννη και Άννα Πετροχείλου και σήμερα μία διαδρομή 1.500 μέτρων είναι επισκέψιμη, με μικρές βάρκες να πλέουν στα σκοτεινά νερά, ενώ τα τελευταία 300 μέτρα γίνονται με τα πόδια.

Το σπήλαιο όμως είναι πολύ μεγαλύτερο, μέχρι σήμερα έχουν χαρτογραφηθεί 14.700 μέτρα διαδρομών με τα περισσότερα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Εδώ επίσης βρέθηκαν απολιθωμένα οστά πάνθηρα, ύαινας, λιονταριού, ιπποπόταμων καθώς και κεραμικά και εργαλεία που δείχνουν ότι από τη Νεολιθική περίοδο εδώ ήταν κατοικία ή τόπος ιερός των ανθρώπων της εποχής. Κατάλευκοι, ροζέ, στο χρώμα της τερακότας σχηματισμοί από σταλακτίτες που ξεπροβάλλουν μέσα από το νερό και σταλαγμίτες που κρέμονται από το ταβάνι, άλλοτε σαν κουρτίνες άλλοτε σαν εντυπωσιακοί πολυέλαιοι που καθρεφτίζονται στα ιριδίζοντα νερά, όλοι έχουν σχηματιστεί κυριολεκτικά σταγόνα-σταγόνα. «Μανδύας του Ποσειδώνα” “Στήλες του Ηρακλέους”, ο “Διάδρομος των Θαυμάτων”, ο “Επισκοπικός Θρόνος”, “Πέλμα του Ποσειδώνα”, τα «Λευκά Διαμερίσματα», η “Θάλασσα των Ναυαγίων” με το “Βουλιαγμένο Καράβι”, η «Κρυστάλλινη Βροχή» και «Ο Μεγάλος Ωκεανός», είναι μερικά μόνο από τα ονόματα που έχουν δοθεί στους μαγευτικούς σχηματισμούς. Σιγή επικρατεί παντού. Μόνο οι σταγόνες ακούγονται και ο παφλασμός των κουπιών. Σκύβεις το κεφάλι στα στενά περάσματα κι είναι σαν να σκύβεις από δέος μπροστά στο μεγαλείο της φύσης. Στους βαρκάρηδες αρέσει να λένε ότι είναι η είσοδος στον Άδη κι εκείνοι οι βαρκάρηδες των ψυχών. Για εμένα πάλι ήταν πάντα το ταξίδι στο κέντρο της Γης. Στη μήτρα της δημιουργίας. Γυναίκα είναι για εμένα το Σπήλαιο. Σαν τα μυστικά της περάσματα που ανοίγονται σιγά σιγά στον βουβό από θαυμασμό επισκέπτη-προσκυνητή.  Και με πολλά ακόμη μυστικά να κρύβονται στα βάθη της, όπως και στο κοντινό σπήλαιο, την Αλεπότρυπα, που μπορεί να μην είναι επισκέψιμη, αλλά οι ανασκαφές έχουν φέρει στο φως εξαιρετικά ενδιαφέροντα ευρήματα, όπως το ζευγάρι των αιώνιων εραστών, που τάφηκαν αγκαλιά περίπου το 3.800 π.Χ.

Αρχή ή τέλος του ταξιδιού για τη Μάνη, ορμητήριο για τους ταξιδιώτες ή βάση για να αναπαυθεί το σώμα και η ψυχή, το Γύθειο είναι πάνω από όλα ειλικρινές. Γραφικό μεν, με κατοίκους όμως που το αγαπούν πολύ για να το αφήσουν να γίνει απλώς ένας ακόμη τουριστικός προορισμός. Για εμένα ήταν  έρωτας με την πρώτη ματιά. Που συνεχίζει ακάθεκτος. Το προτιμώ από άλλα μέρη στην Ελλάδα; Ε λοιπόν, αυτό είναι μια άλλη ιστορία!

H κα Μαρία Ατματζίδου κατάγεται από το Γύθειο και είναι δημοσιογράφος και συνεργάτιδα του Ιταλικού National Geographic Traveler.

Στο περσινό καλοκαιρινό τριμηνιαίο τεύχος του National Geographic Traveler-Italia, (που διαβάζεται από εκατομμύρια Ιταλόφωνους σε όλο τον κόσμο), της ζητήθηκε από την Ιταλίδα Διευθύντρια να γράψει κάτι προσωπικό για έναν αγαπημένο της τόπο στην Ελλάδα που θα πρότεινε ανεπιφύλακτα στους γείτονες Ιταλούς να επισκεφθούν.

Ανταποκρινόμενη έγραψε ένα ταξιδιωτικό άρθρο για το Γύθειο (και τη Μάνη, βέβαια), το οποίο και δημοσιεύθηκε με πολύ μεγάλη ανταπόκριση από τους Ιταλούς αναγνώστες.