Φυσικό αέριο στην Πελοπόννησο: «Ποιος φταίει»;

0
66

Εντύπωση προκαλεί η βίαιη απένταξη της Πελοποννήσου από τη διαδικασία αεριοποίησης. Παρά τις δηλώσεις του νυν περιφερειάρχη, πως έχουν δεσμευτεί 20.000.000 ευρώ για την επέκταση του φυσικού αερίου σε πόλεις της περιφέρειας, η κυβέρνηση της ΝΔ βάζει φρένο στο έργο αυτό.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση, σε μια δύσκολη για τη χώρα εποχή, έβαλε μπροστά το σχέδιο αεριοποίησης για όλη την Ελλάδα. Η ΔΕΔΑ είχε προγραμματιστεί να ολοκληρώσει το έργο στην Πελοπόννησο στη δεύτερη φάση ανάπτυξης του δικτύου.
Σε πρόσφατη απόφαση της ΡΑΕ έχουμε την απένταξη του συγκεκριμένου έργου από τον παραπάνω προγραμματισμό, κάτι που δείχνει για μια ακόμη φορά την πρόθεση της κυβέρνησης για πλήρη ιδιωτικοποίηση του τομέα της ενέργειας.
Η ενέργεια πρέπει και είναι θέμα δημοκρατίας. Όλοι οι πολίτες πρέπει να έχουν πρόσβαση σε αυτό το αγαθό με χαμηλό για αυτούς κόστος. Δεν θα πληρώσουμε για ακόμη μια φορά τα μεθεόρτια των λανθασμένων επιλογών της κυβέρνησης.
Ζητούμε υπεύθυνη απάντηση και λύση του ζητήματος μέσα και από το ερώτημα που κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Πελοποννήσου Αραχωβίτης Στ., Γκιόλας Γ., Παπαηλιού Γ., Χαρίτσης Αλ. Και Ψυχογιός Γ. προς τους αρμόδιους υπουργούς.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς Ανάπτυξης & Επενδύσεων,
Περιβάλλοντος & Ενέργειας
Θέμα:«Επέκταση των δικτύων διανομής φυσικού αερίου στην Πελοπόννησο»
Είναι γνωστό, ότι, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, είχε προγραμματιστεί από τη ΔΕΔΑ, στη δεύτερη φάση επέκτασης των δικτύων διανομής φυσικού αερίου, να περιληφθούν και πόλεις της Πελοποννήσου, μεταξύ των οποίων η Κόρινθος, το Άργος, το Ναύπλιο, η Τρίπολη, η Σπάρτη και η Καλαμάτα. Η συγκεκριμένη επέκταση αφορούσε την κατασκευή δικτύου περίπου σε ποσοστό 60 % του οδικού δικτύου αυτών των πόλεων καθώς και 3.500 συνδέσεων. Το δίκτυο διανομής αυτών των πόλεων θα τροφοδοτούνταν από το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου, με μηδενικά τέλη σύνδεσης και χαμηλό κόστος χρήσης για τους οικιακούς και επαγγελματικούς καταναλωτές. Ο προϋπολογισμός του έργου θα υπερέβαινε το ποσό των 35 εκατ. ευρώ.
Η πρόσφατη απόφαση της ΡΑΕ για απένταξη του συγκεκριμένου έργου από τον παραπάνω προγραμματισμό δεν είναι κεραυνός εν αιθρία. Εντάσσεται στην πολιτική πλήρους ιδιωτικοποίησης του τομέα της ενέργειας που προωθεί η κυβέρνηση της ΝΔ. Έτσι, με το Ν. 4643/2019 («Απελευθέρωση Αγοράς Ενέργειας, εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ, ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και στήριξη των ΑΠΕ») αποφάσισε, μεταξύ άλλων, την πλήρη ιδιωτικοποίηση της ΔΕΔΑ.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο παραπάνω σχεδιασμός και το έργο ακυρώνονται. Και αυτό, διότι η ΔΕΔΑ προβλέπεται να ενταχθεί στη ιδιωτικοποιημένη πλέον ΔΕΠΑ Υποδομών, η οποία δεν πρόκειται να υποστηρίξει τον παραπάνω σχεδιασμό, αφού θα λειτουργεί πλέον ως ιδιωτικό μονοπώλιο, με μόνο κίνητρο το κέρδος και όχι τα συμφέροντα της κοινωνίας, των πολιτών, της επιχειρηματικότητας και της ελληνικής περιφέρειας.
Επειδή η Πελοπόννησος εν συνόλω πλήττεται από αυτή την πολιτική και της αφαιρείται ένα συγκριτικό αναπτυξιακό μέσον και μέσον καθημερινής διαβίωσης των κατοίκων της, η παροχή φυσικού αερίου, που θα καλύπτει νοικοκυριά, επιχειρήσεις, ΒΙΠΕ, δομές υγείας και εκπαίδευσης.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
• Έχουν την πολιτική βούληση να υποστηρίξουν την πραγμάτωση του έργου της ΔΕΔΑ για επέκταση του δικτύου διανομής φυσικού αερίου στις πόλεις της Πελοποννήσου ;
• Πώς θα διασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου, για την κάλυψη της επέκτασης του δικτύου διανομής φυσικού αερίου σε όλες τις περιοχές της Πελοποννήσου και για την επίτευξη χαμηλού κόστους εγκατάστασης και χρήσης του δικτύου από όλους τους πολίτες, τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις;
• Πώς θα διασφαλιστεί, ότι η επέκταση και λειτουργία των δικτύων θα γίνεται βάσει αναπτυξιακών και κοινωνικών κριτηρίων ;
• Πώς θα διασφαλιστεί, ότι οι κυβερνητικές επιλογές δεν θα οδηγήσουν σε αύξηση του κόστους του φυσικού αερίου για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Παπαηλιού Γεώργιος
Αραχωβίτης Σταύρος
Γκιόλας Ιωάννης
Χαρίτσης Αλέξης
Ψυχογιός Γεώργιος