Έλεγχος στατικής επάρκειας των κτιρίων του 2ου Γυμνασίου/Λυκείου και του 3ου Γυμνασίου Σπάρτης

0
99

Είναι δυνατόν σε μια πόλη να υπάρχει θέμα στατικής επάρκειας και σεισμικής συμπεριφοράς σχολικών κτηρίων και να παραμένει σε εκκρεμότητα εδώ και 12 χρόνια ;
Κι όμως είναι !!!
Ήταν το 2011 , τότε που ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης στο Δήμο Σπάρτης και τέως Νομάρχης Λακωνίας κ. Κ. Φούρκας ανέφερε κατά τη συνεδρίαση της 5-10-2011 τα εξής :
«… το 2007 με επεσκέφθη στο γραφείο μου ο κ. Τσουκαντάς , καθηγητής του Πολυτεχνείου , ο οποίος είχε κάνει τη μελέτη για ενίσχυση τμημάτων του φέροντος οργανισμού της Μαθητικής Εστίας και μου ’πε , Νομάρχη μου , τα προβλήματα που έχει η Μαθητική Εστία έχει και το τάδε συγκρότημα , σχολικό συγκρότημα . Αυτό το μετέφερα στους δημάρχους που έχουν περάσει από τότε μέχρι σήμερα και στους αντιδημάρχους και δυστυχώς δεν έχει γίνει τίποτα . Το καταθέτω από τη θέση του Δημοτικού Συμβούλου και παρακαλώ , πριν υπάρξει οποιοδήποτε πρόβλημα , , να ληφθούν μέτρα …» .
Να σημειωθεί ότι το κτήριο της Μαθητικής Εστίας , στο οποίο αναφέρθηκε ο κ. Τσουκαντάς , είχε σοβαρότατα κατασκευαστικά προβλήματα , εξαιτίας των οποίων ένα μέρος του κατέρρευσε στη 10ετία του ’80 και χρειάστηκαν κολοσσιαία μέτρα. ενίσχυσης του κτηρίου , ώστε να καταστεί ασφαλές .
Δυστυχώς , αυτή η σοβαρή καταγγελία δεν έτυχε του δέοντος ενδιαφέροντος και χρειάστηκε σθεναρός αγώνας της τότε ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΣΠΑΡΤΗΣ, για να υπογραφεί , τελικά , προγραμματική σύμβαση του Δήμου Σπάρτης με το Πολυτεχνείο για το ερευνητικό έργο:
«Διερεύνηση σεισμικής συμπεριφοράς και έλεγχος στατικής επάρκειας των κτιρίων του 2ου Γυμνασίου/Λυκείου και του 3ου Γυμνασίου Σπάρτης».
Το Σεπτέμβρη του 2013 υποβλήθηκε στο Δήμο Σπάρτης η «Α΄ φάση Π.Ε. 1 Αποτύπωση –τεκμηρίωση» του ερευνητικού προγράμματος με την υπογραφή καθηγητή ΕΜΠ κ. Κ. Σπυράκου η οποία ανέφερε τα εξής :
«1. Όλα τα κτίρια έχουν φέροντα οργανισμό από οπλισμένο σκυρόδεμα και αποτελούνται από υποστυλώματα , δοκούς και πλάκες . Δεν εντοπίστηκαν τοιχώματα από οπλισμένο σκυρόδεμα . Το γεγονός αυτό υποδηλώνει έναν σχετικά εύκαμπτο φέροντα οργανισμό του οποίου η σεισμική συμπεριφορά αναμένεται ότι θα επηρεάσει σημαντικά η τοιχοποιία .
2. Οι υδρορροές διέρχονται σε πολλές περιπτώσεις μέσα από τα υποστυλώματα , το οποίο έχει προκαλέσει :
• Απώλεια διατομής υποστυλώματος.
• Οξείδωση και απομείωση του οπλισμού .
Προτείνεται η άμεση πλήρωση των οπών με κατάλληλο επισκευαστικό που θα υποδείξουμε, αφού προηγουμένως κατασκευαστούν εξωτερικές υδρορροές .
3. Στην κάτω παρειά των δοκών των γυμναστηρίων εμφανίζονται προβλήματα οξείδωσης του οπλισμού λόγω ανεπαρκούς επικάλυψης .
4. Λόγω των έντονων προβλημάτων υγρασίας , αναμένεται οξείδωση του οπλισμού στις περιοχές όπου εμφανίζεται , γεγονός που θα διερευνηθεί στη Β΄ Φάση .
5. Σε πολλούς τοίχους πλήρωσης δεν έχει πραγματοποιηθεί κατάλληλη σφήνωση με τα υποστυλώματα και τις δοκούς που τους περιβάλλουν με αποτέλεσμα τη μείωση της δυνατότητας συνεργασίας μεταξύ τοιχοποιίας και πλαισίου οπλισμένου σκυροδέματος.
Οι ανωτέρω γενικές παρατηρήσεις θα συμπληρωθούν και θα ποσοτικοποιηθούν κατά τη Β΄Φάση του ερευνητικού προγράμματος.
Επισημαίνεται ότι απαιτείται η ολοκλήρωση και της Γ΄ Φάσης για να προκύψει η αξιολόγηση της στατικής επάρκειας και η αναμενόμενη σεισμική συμπεριφορά των κτηρίων του σχολικού συγκροτήματος καθώς και οι ενδεχόμενες επεμβάσεις (επισκευές – ενισχύσεις – συντηρήσεις ).»
Έκτοτε «νεότερον ουδέν» !!! Οι Β΄ και Γ΄ φάσεις του ερευνητικού προγράμματος δεν έγιναν ΠΟΤΕ ενώ ο καθηγητής και η ομάδα του (κατά πληροφορίες) δεν πληρώθηκαν για την Α΄ φάση της δουλειάς τους , λόγω εμπλοκής ως προς τη νομιμοποίηση της ανάθεσης .
Σήμερα, μετά από 6 χρόνια , κανείς δεν γνωρίζει ΑΝ έγιναν οι υποδεικνυόμενες από την Α΄ φάση εργασίες συντήρησης των κτηρίων , ο δήμος Σπάρτης εγγράφει (τυπικά) στους προϋπολογισμούς του ποσό 79.950 ευρώ με θέμα : «Προγραμματική σύμβαση για Διερεύνηση σεισμικής συμπεριφοράς και έλεγχο στατικής επάρκειας των κτιρίων του 2ου Γυμνασίου /Λυκείου και του 3ου Γυμνασίου Δήμου Σπάρτης» , συμπεριλαμβάνει το έργο στο Τεχνικό Πρόγραμμα κάθε έτους , αλλά «η αξιολόγηση της στατικής επάρκειας , η σεισμική συμπεριφορά των κτηρίων και οι ενδεχόμενες επεμβάσεις (επισκευές – ενισχύσεις – συντηρήσεις)» έχουν παραπεμφθεί στις «ελληνικές καλένδες» , με αποτέλεσμα η στατική επάρκεια και η σεισμική συμπεριφορά των κτηρίων του 2ου Γυμνασίου / Λυκείου και 3ου Γυμνασίου Σπάρτης να παραμένουν ανεξιχνίαστες !!!
Οι υποψήφιοι δήμαρχοι Σπάρτης , οι Περιφερειάρχες και οι Αντιπεριφερειάρχες , οφείλουν να εντάξουν στις προγραμματικές θέσεις τους τη λύση αυτής της απαράδεκτης και ανήκουστης εκκρεμότητας , που έχει να κάνει με την ασφάλεια μαθητών κι εκπαιδευτικών κι αμέσως μετά τις εκλογές του Μαΐου να προχωρήσουν σ’ ΟΛΕΣ τις απαραίτητες ενέργειες , ώστε να ολοκληρωθεί η έρευνα για τη διαπίστωση της στατικότητας και της σεισμικής συμπεριφοράς των εν λόγω σχολικών κτηρίων και να γίνουν (αν χρειαστεί) οι αναγκαίες εργασίες ενίσχυσης – επισκευής και συντήρησης . Συγχρόνως , η εκπαιδευτική κοινότητα (Δ/ντές Εκπ/σης , Δ/ντές Σχολείων , Σύλλογοι Διδασκόντων , ΕΛΜΕ Λακωνίας , Σύλλογοι Γονέων , Μαθητικές Κοινότητες) πρέπει ενεργά , διεκδικητικά και αγωνιστικά ΝΑ ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΝ την άμεση και δραστική λύση αυτού του σοβαρού προβλήματος .
Πρέπει ΟΛΟΙ να καταλάβουν πως η κατάσταση των κτιρίων του 2ου Γυμνασίου / Λυκείου και 3ου Γυμνασίου που θα αποτυπώσει η σχετική έρευνα ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ένα στοίχημα που κάποιοι θα κερδίσουν και κάποιοι θα χάσουν . Είναι , απλά , η εκπλήρωση μιας θεμελιώδους υποχρέωσης προς τους μαθητές , τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς , προς την ίδια την εκπαίδευση και την κοινωνία ολόκληρη .
Παράλληλα θα πρέπει να εξεταστεί , αξιόπιστα κι επιστημονικά , και το σύνολο των διδακτηρίων του δήμου Σπάρτης (Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης) μέσα από ένα πρόγραμμα που θα καταρτιστεί και θα εφαρμοστεί άμεσα με ευθύνη του Δήμου Σπάρτης , της Περιφέρειας Πελοποννήσου και του Ελληνικού Κράτους.
Ζούμε σε μια χώρα και σε μια περιοχή κατ’ εξοχήν σεισμογενή , σε χρονικό σημείο , μάλιστα , που η σεισμικότητα βρίσκεται σε έξαρση και πρέπει , σαν κοινωνία , σαν πολιτεία αλλά και σαν αυτοδιοίκηση , να κάνουμε τα αδύνατα – δυνατά προκειμένου οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί να χρησιμοποιούν διδακτήρια ελεγμένα , συντηρημένα , αξιόπιστα και ασφαλή .

28-3-2019

Βαγγέλης Μητράκος